דנטופוביה- חרדה דנטלית: כך תתמודדו עם הפחד מטיפולי שיניים

מכירים את החשש שמתעורר פעמים רבות בסמוך להגעה למרפאת השיניים? אנשים רבים מרגישים את הפחד הזה, אולם כ-30% עלולים לפתח ממש תסמינים פיזיים של חרדה. התופעה נקראת "דנטופוביה", ויש לה תסמינים מובחנים, גורמים והשלכות.

רוצים לדעת קצת יותר? בואו נתחיל.

מהי דנטופוביה?

דנטופוביה היא פחד קיצוני ומתמשך מביקור אצל רופא השיניים. אנשים הסובלים מהתופעה, ירגישו מצוקה פיזית אפילו בעת החשיבה על הביקור אצל רופא השיניים, מה שגורם להם להימנע מביקור ולדחות טיפולים חיוניים בשיניים שלהם, עד לכדי מצב של הזנחה.

למה זה קורה?

ניסיון אישי הוא המורה הכי טוב:

1. היסטוריה שלילית בביקורים אצל רופא שיניים קודם, בדרך כלל כילדים. ילדים רבים עברו טיפולי שיניים בכוח, תוך בכי, בהלה וחוסר אונים, ללא שום הכנה מנטלית או הכלה של הפחד שלהם. תחושות חוסר אונים ואובדן שליטה נצרבות בזיכרון, והגוף מוחה בתוקף רק מעצם המחשבה לעבור זאת שוב.
  2.  אנשים רבים מפחדים מחנק, דם, מחטים, כאב ומכשירים לא מוכרים, שנראים מאיימים מאוד. החרדה עלולה להתעורר רק מעצם הריח של מרפאת השיניים או מרעש המקדחה הצורם.
  3. פגיעה במרחב האישי ובתחושת השליטה על גופנו. ישנם אנשים שחווים את הטיפול בשכיבה פסיבית בפה פעור בלי יכולת לזוז, כאיום על היכולת לתקשר, לאכול ולנשום כמו שצריך. הדבר גורם לגוף להיות דרוך וקפוץ, ולפתח תסמינים של חרדה.
  4. סיפורי אימה ששמענו מאחרים, עלולים לפתח אצלנו את החרדה הזו, מבלי שנבחין בכך.

מהם התסמינים של דנטפוביה?

תחושת פחד עצום, שמלווה בדופק מואץ, נשימה מהירה, זיעה, בכי, כאבי ראש, ערפול חושים, יובש בפה, כאבי שרירים בגב, תחושת מחנק.

דנטופוביה- הביצה והתרנגולת

הגעה לבדיקות תקופתיות ושמירה על היגיינת הפה עשויה למנוע מכם טיפולי שיניים קשים יותר.

כאשר הדנטופוביה מונעת מכם להגיע ולקבל את הטיפול שאתם זקוקים לו, אתם נתונים בתוך מין "מעגל אימה", שבו ההימנעות מובילה להזנחה והחמרה של הבעיה, ובעקבות כך הטיפול הנדרש הופך להיות פחות נעים. טיפול לא נעים מעצים את הפוביה ונותן לה חיים, ולכן חשוב מאוד להיות מודעים למה שקורה איתכם ולהושיט לעצמכם עזרה.

איך ניתן להקל על המצב?

חשוב שתדעו- אינכם לבד ויש סיבות לכך שאתם מרגישים ככה.

יש מספר דרכים להקל על המצב ולטפל בו:

1. כדי שתוכלו לנצח את הפוביה ולהגיע לטיפולי שיניים, ישנם טיפולי CBT, פסיכותרפיה ועוד, שנותנים לכם כלים לנהל את הפוביה ולהצליח להגיע לטיפול.
  2. הגעה לפגישת היכרות עם רופא השיניים טרם הטיפול- לרופא השיניים תפקיד מאוד משמעותי בתחושת הביטחון שלכם במהלך הטיפול. בשיחה תוכלו לשאול את הרופא שאלות, לקבל מידע ממנו על מהלך הטיפול ולספר לו על הקושי שלכם כדי שיוכל להתאים את הטיפול למצבכם.
  3. ישנן כל מיני שיטות להרגיע את המטופל באמצעים מלאכותיים: גז צחוק, סדציה, היפנוזה וכו'. שיטות אלו אינן מתאימות בכל מצב ולכל מטופל.
  4. הסתייעות בתמציות הרגעה טבעיות טרם הטיפול.

להזמנת תור השאירו פרטים וניצור עמכם קשר לקביעת תור בזמן המתאים לכם

ליצירת קשר עם המרפאה